
Kontakt meg

Kontakt meg
Kompetansemobilisering
“Å gjøre gull av gråstein”
Hvorfor er det viktig for daglig leder å undersøke grundig de ansattes uformelle kompetanse?
Mye av verdifull kompetanse og kunnskap kan ligge i de ansattes uformelle erfaringer og ferdigheter. Hvis dette ikke blir undersøkt, kan det føre til tapte muligheter for forbedring og innovasjon beskrevet gjennom de følgende mellomtitlene.
Problemløsningsevne
Uformell kompetanse kan være kritisk for å løse utfordringer som oppstår raskt. Dette kan hjelpe organisasjonen med å tilpasse seg endringer og håndtere uforutsette problemer. Dette fordi uformell kompetanse er erfaringskompetanse og annerledes integrert i mennesker enn boklig og teoretisk sådan og den vil slik lettere og raskere kunne løses ut.
Teamarbeid og kultur
Å forstå de ansattes uformelle kompetanse kan bidra til å bygge en bedre teamkultur. Det vil kunne fremme samarbeid og kunnskapsdeling blant ansatte. Når vi vet mer om denne, ser vi hverandre mer som hele og integrerte mennesker der bl a det statusmessige ved f.eks. formell utdanning blir utfordret.
Utviklingsmuligheter
Ved å identifisere uformell kompetanse kan organisasjonen tilby opplæringsmuligheter som er skreddersydd for å fylle kompetanse-gapene og utvikle de ansatte ytterligere. Dialoger bidrar til behovsavklaring og kompetansetiltak til dekning av disse behovene.
Konkurranseevne
En grundig forståelse av de ansattes uformelle kompetanse kan gi organisasjonen en konkurransefordel ved å utnytte disse skjulte ressursene (å gjøre gull av gråstein) bedre enn konkurrentene. Dette fortrinnet bør imidlertid ikke bli en sovepute, men holdes friskt og oppegående.
Engasjement
De ansatte kan føle seg mer engasjert og verdsatt når deres uformelle kompetanse slik blir anerkjent og utnyttet. Dette kan øke tilknytningsevnen og den relasjonelle kompetansen i organisasjonen og slik gjøre den mer helstøpt og mindre fragmentert. Økt nærhet og samhørighet vil da kunne betegne endringen i virksomheten.