Kurs og andre opplæringsformer
Kurs er en velkjent form – om enn et stykke lenger nede på læringsutbytteskalaen enn f.eks. veiledning på arbeidsplassen, interne arbeidsseminar, mester-modellen,leder-mentoring osv.
Den er derimot svært velegnet når mange skal gjennom et helt avgrenset stykke kunnskap på tilmålt tid.Det er verdt å merke seg at det er forskjell på undervisning og læring, dvs hva en møter og får med seg av det som presenteres av en kursleder. For å maksimere
læringsutbytte, er det nødvendig med relevante og nyttige forventninger til hva enkeltpersoner og organisasjonen skal kunne sitte igjen med etter kursavslutning.
Supplerende tenkning er hvordan man kan øke læringsutbyttet her ved tidlig å tenke på hvem og hvor mange fra egen organisasjon som skal dra på dette kurset.Med dette klargjort, kan man også tenke på hvordan forsterke den læring som allerede har skjedd. Utenkt kan det da være å brått møte effektene av av-læring – hvordan sletter vi det vi akkurat har lært.Vi vet at vår persepsjonskapasitet er varierende; dagsform,genetikk, trening osv. Ytterligere påvirkes den av våre sym-og antipartier i møte med andre mennesker der alt er fortolkning.
Oppsummert er valg av opplæringsform førende for hvilket resultat man kan oppnå, men også et resultat av en forutgående prosess, dvs hvordan har man planlagt for å komme fram til akkurat den formen for opplæring?